Δραστηριότητες
(Δράσεις-Ημερίδες-Σεμινάρια-Παρουσιάσεις-Επισκέψεις δημιουργών)

13-3-2013

Δράσεις του σχολείου μας κατά της σχολικής βίας και εκφοβισμού

 

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως ημέρα κατά της βίας και του σχολικού εκφοβισμού.

Λέγοντας σχολικό εκφοβισμό, εννοούμε την κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου. Ο εκφοβισμός και η βία ανάμεσα στους μαθητές μπορούν να πάρουν σωματική, λεκτική, ψυχολογική και κοινωνική μορφή.

Στην Ελλάδα τα αποτελέσματα των διαφόρων ερευνών δείχνουν ότι το 10-15% των μαθητών πέφτουν θύματα διαφόρων μορφών σχολικού εκφοβισμού. Οι μισοί από αυτούς δεν αναφέρουν πουθενά το γεγονός.

Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί ένα σύνθετο φαινόμενο που οι αιτίες του εκκινούν από το ατομικό επίπεδο (προσωπικότητα μαθητή) και εκτείνονται ως το επίπεδο της σχολικής τάξης, το επίπεδο του σχολείου, του ευρύτερου κοινωνικού πλαισίου (συνοικία, περιοχή, δήμος). Επιπρόσθετα εμπλέκονται και άλλοι παράγοντες όπως τα χαρακτηριστικά του οικογενειακού περιβάλλοντος, οι στάσεις και οι αξίες των γονέων και των παιδιών απέναντι στη βία, τα γενικότερα κοινωνικά προβλήματα κ.ά.

Το φαινόμενο αυτό προσεγγίζεται σε πολλά επίπεδα. Ένα απ’ αυτά είναι φυσικά και το σχολείο, το οποίο είναι ένα σημαντικό κοινωνικό περιβάλλον των παιδιών και αποτελεί τον κύριο χώρο για την πρόληψη τέτοιων φαινομένων.

Καλείται λοιπόν το σχολείο να διαδραματίσει ένα σύνθετο ρόλο που περιλαμβάνει όχι μόνο την προαγωγή της μάθησης αλλά και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.

Προσπαθώντας να είμαστε συνεπείς στο ρόλο αυτό και με αφορμή την ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού, την Τετάρτη 13 Μαρτίου αφιερώσαμε δύο διδακτικά δίωρα σε εκδηλώσεις που έγιναν στο αμφιθέατρο του σχολείου με στόχο την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου.

Το πρώτο δίωρο, το παρακολούθησαν οι μαθητές των μικρών τάξεων (Β-Γ) και το δεύτερο οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων (Δ-Ε-ΣΤ). Αρχικά οι μαθητές παρακολούθησαν τη δραματοποίηση μιας ιστορίας που πραγματευόταν το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (φυλλάδιο ΕΨΥΠΕ). Η δραματοποίηση πραγματοποιήθηκε από τους μαθητές της Δ΄ τάξης. Η διανομή των ρόλων, οι διάλογοι, το στήσιμο των σκηνών έγιναν από τους ίδιους τους μαθητές στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης. Η παρουσίαση της δραματοποιημένης ιστορίας είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση όλων των μαθητών απέναντι στα φαινόμενα βίας και εκφοβισμού.

Στη συνέχεια έγινε διάλογος με τους μαθητές και έτσι δόθηκε η δυνατότητα να συζητήσουμε για τα χαρακτηριστικά των παιδιών που εμπλέκονται σε περιστατικά βίας, τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις, την αιτιολογία του φαινομένου καθώς και τις δυνατότητες αντιμετώπισής του.

Ακολούθως, έγινε προβολή της μικρού μήκους ταινίας «Το αηδόνι» (από το 32ο Δημ. Σχ. Πατρών) και διαβάστηκε το ομώνυμο παραμύθι μέσα απ’ το οποίο μεταφέρθηκε το μήνυμα ότι η ομορφιά του καθενός έγκειται στη μοναδικότητά του και ότι ανακαλύπτοντας ο καθένας μας την ομορφιά που κρύβεται μέσα μας, ‘’υποχρεώνουμε’’ τους άλλους να την αναγνωρίσουν και να τη σεβαστούν ταυτόχρονα.

Ειδικά για τους μικρούς μαθητές της Α τάξης έγινε προβολή των δύο μικρών ιστοριών "Τα μπαλόνια της φιλίας" και "Η Μόνα σε καινούργιο σχολείο" που μιλούν για τη βία στο σχολείο.

 

Πιστεύουμε ότι κάνοντας τα πρώτα βήματα που οδηγούν σε σκέψη, προβληματισμό και ευαισθητοποίηση των παιδιών πάνω σε ένα τόσο σοβαρό φαινόμενο, συμβάλλουμε στη διαμόρφωση κατάλληλου συναισθηματικού κλίματος μέσα από το οποίο μπορεί να προωθηθεί η ουσιαστική μάθηση ενώ ταυτόχρονα απομακρυνόμαστε από την εμφάνιση δυσάρεστων φαινομένων που δυσκολεύουν τη ζωή όλων μας.

Και φυσικά τα βήματά μας δε σταματούν εδώ.

 

Φωτογραφίες και το βίντεο από την εκδήλωση:


(6,48ΜΒ)

 

Το κείμενο που δραματοποιήθηκε από τους μαθητές:

Μέρος 1ο

Σάββατο πρωί και ο Γιώργος είναι πολύ χαρούμενος που σήμερα δεν έχει σχολείο. Σχεδιάζει πώς θα περάσει το Σαββατοκύριακο κάνοντας πράγματα που τον ευχαριστούν. Θα ήθελε να πάνε μαζί με τη Μαρία και τον Νάκο στο καινούριο πάρκο που θα εγκαινιάσει ο δήμαρχος στην περιοχή του. Ο Γιώργος είναι καλός μαθητής, του αρέσουν οι σχολικές εργασίες, όμως δεν έχει καθόλου όρεξη να πηγαίνει στο σχολείο, γιατί εδώ και κάποιες εβδομάδες δυο συμμαθητές, ο Γιάννης και ο Νίκος, του φέρονται άσχημα την ώρα του διαλείμματος. Συγκεκριμένα, τον κοροϊδεύουν, τον σπρώχνουν, τον βρίζουν

και δεν τον παίζουν στην ομάδα του ποδοσφαίρου, παρόλο που ζητά να συμμετέχει και έχει ήδη αποδείξει πόσο καλός παίκτης είναι. Εκείνος πια, όταν τους βλέπει να πλησιάζουν, απομακρύνεται… Τελευταία δε βγαίνει καθόλου στο διάλειμμα.

 

Μέρος 2ο

Η φίλη του Γιώργου, η Μαρία, δείχνει στενοχωρημένη τον τελευταίο καιρό. Στα διαλείμματα που μένουν μαζί μέσα στην τάξη, ο Γιώργος τη ρωτάει επίμονα μήπως είναι άρρωστη και γι’ αυτό μένει συνέχεια μέσα. Η Μαρία όμως αποφεύγει να του απαντήσει προβάλλοντας διάφορες δικαιολογίες.

Φαίνεται ότι η Μαρία, παρότι αισθάνεται τον Γιώργο φίλο της, δε θέλει να μιλήσει σε κανέναν από τους συμμαθητές της, αλλά ούτε και στη δασκάλα για το φόβο που νιώθει όταν την πλησιάζουν κάποια συγκεκριμένα παιδιά. Το μεγάλο της πρόβλημα είναι η τουαλέτα όπου κάποια παιδιά την ακολουθούν και την κλειδώνουν μέσα. 

 

Μέρος 3ο

Ο τρίτος της παρέας, ο Νάκος, ένα καινούργιο παιδί στην τάξη που δε μιλάει καλά ελληνικά ακόμα, έχει κι αυτός τη δική του αγωνία. Την ώρα του μαθήματος, όταν η δασκάλα γράφει στον πίνακα, ο Γιάννης και ο Νίκος του μουντζουρώνουν τα τετράδια και του παίρνουν τα μολύβια. Με λίγα λόγια, του κάνουν τη ‘‘ζωή ποδήλατο’’. Ο Νάκος ξέρει πως οι γονείς του με δυσκολία μπορούν να του προσφέρουν τα τετράδια και τα μολύβια που χρειάζεται, γιατί ακόμα οι δουλειές τους δεν είναι σταθερές.

 

Όταν χτυπήσει κουδούνι για το σχόλασμα, και τα τρία παιδιά βιάζονται να φύγουν. Τι κρίμα που μένουν σε διαφορετικές κατευθύνσεις και δεν μπορούν να φύγουν μαζί.

 

Έργα μαθητών που έγιναν με αφορμή την εκδήλωση

Από μαθητές των Α1 και Α2
3-4-2013

 

Από μαθητές του Ε1
30-3-2013

(Τα έργα αυτά αποτελούν τμήμα εκπαιδευτικού προγράμματος που υλοποιείται αυτόν τον καιρό από τους μαθητές του τμήματος)