Εκπαιδευτικά προγράμματα

2-12-2011
Τμήματα Δ2, Ε2, ΣΤ1, ΣΤ2
Πρόγραμμα της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του εκφοβισμού και της βίας (bullying) στο σχολείο

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δήμητρα Γεωργίλα, Δημήτριος Καρακικές, Ζωή Σελίμη, Καλλιόπη Βλάχου

 

Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου. Το φαινόμενο έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις και στα σχολεία της χώρας μας (10% των παιδιών έχουν βιώσει σχολικό εκφοβισμό), γι' αυτό και η Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου οργανώνει και υλοποιεί προγράμματα σχετικά με την πρόληψη και την αντιμετώπισή του. Σε ένα από αυτά τα προγράμματα συμμετέχει φέτος και το σχολείο μας.

Μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα εδώ.

 

 

 

Λίγα λόγια από τη δασκάλα του ΣΤ2, Καλλιόπη Βλάχου, σχετικά με το πρόγραμμα:

Με αφορμή το πρόγραμμα ευαισθητοποίησης για το φαινόμενο του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο, που πραγματοποιεί η Ε.Ψ.Υ.Π.Ε και στο οποίο συμμετέχει και η δική μας τάξη, σας παρουσιάζουμε αποσπάσματα από τα εργαστήριά μας.  Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τα 11 εργαστήρια που γίνονται κατά τη διάρκειά του, μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: Υπογραφή συμβολαίου

Το συμβόλαιό μας

ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΣΩΣΤΑ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ ΟΤΑΝ…

- Ακούμε προσεκτικά , ο ένας τον άλλο.

- Ακούγονται όλες οι απόψεις.(Δε διακόπτει ο ένας τον άλλο.)

- Συμμετέχουμε όλοι μας στις εργασίες που μας ανατίθενται.

- Δεν τσακωνόμαστε.

- Έχουμε υπομονή.

- Σεβόμαστε τα μέλη της ομάδας μας και συνεργαζόμαστε.

- Βοηθάμε τα μέλη που δυσκολεύονται.

- Κάνουμε σωστή κατανομή των αρμοδιοτήτων μας (Μοιραζόμαστε τις εργασίες μας).

- Δεν αφήνουμε χώρο για προσβολές και κοροϊδίες.

- Δεν απορρίπτουμε τις διαφωνίες που υπάρχουν αλλά τις συζητάμε αναζητώντας την καλύτερη λύση.

- Δε θέτουμε κανένα μέλος εκτός ομάδας.

- Δε θεωρούμε ότι η δική μας άποψη είναι πάντα η καλύτερη.

- Βγαίνουμε από τη μοναξιά μας. (Δουλεύουμε μαζί και όχι μόνοι.)

- Δείχνουμε κατανόηση, πολλές φορές υποχωρούμε και δεν προβάλλουμε συνέχεια το εγώ μας.

- Προσπαθούμε να κάνουμε ενδιαφέροντα πράγματα για να μη βαριόμαστε.

- Κρατάμε χαμηλούς τους τόνους (ησυχία).

*        ΝΙΚΗ ΤΣ.             

                                                  

                   

             ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ

 

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ 3 & 4: Μιλώντας για τον εκφοβισμό και τη βία στο σχολείο-Ενσυναίσθηση και αλληλεγγύη

Με αφορμή το κείμενο που ακολουθεί, έγινε συζήτηση σχετικά μετά φαινόμενα βίας και εκφοβισμού που παρατηρούνται στα σχολεία και στη συνέχεια ακολούθησε δραματοποίηση προκειμένου οι μαθητές να βιώσουν συναισθήματα παρόμοια με των ηρώων της ιστορίας, εστιάζοντας στα συναισθήματα και τα εσωτερικά κίνητρα κάποιου «άλλου» σε διάφορες καταστάσεις.

 

ΚΕΙΜΕΝΟ

Σάββατο πρωί και ο Γιώργος είναι πολύ χαρούμενος που σήμερα δεν έχει σχολείο. Σχεδιάζει πώς θα περάσει το Σαββατοκύριακο κάνοντας πράγματα που τον ευχαριστούν. Θα ήθελε να πάνε μαζί με τη Μαρία και τον Νάκο στο καινούριο πάρκο που θα εγκαινιάσει ο δήμαρχος στην περιοχή του. Ο Γιώργος είναι καλός μαθητής, του αρέσουν οι σχολικές εργασίες, όμως δεν έχει καθόλου όρεξη να πηγαίνει στο σχολείο, γιατί εδώ και κάποιες εβδομάδες δυο συμμαθητές, ο Γιάννης και ο Νίκος, του φέρονται άσχημα την ώρα του διαλείμματος. Συγκεκριμένα, τον κοροϊδεύουν, τον σπρώχνουν, τον βρίζουν και δεν τον παίζουν στην ομάδα του ποδοσφαίρου, παρόλο που ζητά να συμμετέχει και έχει ήδη αποδείξει πόσο καλός παίκτης είναι. Εκείνος πια, όταν τους βλέπει να πλησιάζουν, απομακρύνεται. Τελευταία δε βγαίνει καθόλου στο διάλειμμα.

Η φίλη του Γιώργου, η Μαρία, δείχνει στενοχωρημένη τον τελευταίο καιρό. Στα διαλείμματα που μένουν μαζί μέσα στην τάξη, ο Γιώργος τη ρωτάει επίμονα μήπως είναι άρρωστη και γι’ αυτό μένει συνέχεια μέσα. Η Μαρία όμως αποφεύγει να του απαντήσει προβάλλοντας διάφορες δικαιολογίες. Φαίνεται ότι η Μαρία, παρότι αισθάνεται τον Γιώργο φίλο της, δε θέλει να μιλήσει σε κανέναν από τους συμμαθητές της, αλλά ούτε και στη δασκάλα για το φόβο που νιώθει όταν την πλησιάζουν κάποια συγκεκριμένα παιδιά. Το μεγάλο της πρόβλημα είναι η τουαλέτα όπου κάποια παιδιά την ακολουθούν και την κλειδώνουν μέσα.

Ο τρίτος της παρέας, ο Νάκος, ένα καινούργιο παιδί στην τάξη που δε μιλάει καλά ελληνικά ακόμα, έχει κι αυτός τη δική του αγωνία. Την ώρα του μαθήματος, όταν η δασκάλα γράφει στον πίνακα, ο Γιάννης και ο Νίκος του μουντζουρώνουν τα τετράδια και του παίρνουν τα μολύβια. Με λίγα λόγια, του κάνουν τη ζωή "ποδήλατο". Ο Νάκος ξέρει πως οι γονείς του με δυσκολία μπορούν να του προσφέρουν τα τετράδια και τα μολύβια που χρειάζεται, γιατί ακόμα οι δουλειές τους δεν είναι σταθερές. Όταν χτυπήσει κουδούνι για το σχόλασμα, και τα τρία παιδιά βιάζονται να φύγουν. Τι κρίμα που μένουν σε διαφορετικές κατευθύνσεις και δεν μπορούν να φύγουν μαζί.

 

 

 

1η ΟΜΑΔΑ

Όλγα , Παναγιώτα, Θωμαή

ΟΙ ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ

"Είμαι πολύ χαρούμενος που δεν έχω σχολείο  σήμερα. Ελπίζω να με αφήσουνε οι γονείς μου να πάω στο καινούργιο πάρκο με τους φίλους μου το Νάκο και την Μαρία. Αλλά είμαι δυστυχισμένος, αφού αύριο θα πάω σχολείο και θα συναντήσω  το Γιάννη και το Νίκο που θα μου φέρονται πολύ άσχημα..."

 

 

 

2η ΟΜΑΔΑ

Μαρία Παπ., Ραλλού, Ευαγγελία

 Περιστατικό Γιώργου-Γιάννη, Νίκου.

 

Γιάννης: Πάμε να πειράξουμε κανένα παιδί, ρε Νίκο! Με ποιον λες να ξεκινήσουμε;

Νίκος: Να ρε! Πάμε στο Γιώργο που είναι εδώ κοντά.

Γιάννης: ΟΚ. Μάγκα!

(Πηγαίνουν προς το μέρος που βρίσκεται ο Γιώργος)

Νίκος: Γεια σου ρε χαμένε. Γιατί ήρθες σχολείο;

Γιάννης: Δε σου έχουμε πει να μην έρχεσαι; Δεν μπορούμε να σε βλέπουμε! Είσαι μπάζο!!

Γιώργος: Σας παρακαλώ, σταματήστε να ασχολείστε με εμένα!

(Ο Γιώργος απομακρύνεται.)

Νίκος: Πού πας; Μήπως φοβάσαι; Κότα!!!

Γιάννης: Πάμε να τον ακολουθήσουμε μη μας ξεφύγει ο χαζός!

(Αρχίζουν να τρέχουν ξωπίσω του γελώντας ειρωνικά και βρίζοντάς τον.)

(Ο Γιώργος σκέφτεται: Πότε θα χτυπήσει επιτέλους  κι αυτό το κουδούνι;   Αχ!)

Μετά από λίγο χτυπάει το κουδούνι και ο Γιώργος ανακουφισμένος περπατάει προς την τάξη.

 

 

 

 

 

3η ΟΜΑΔΑ

 Κατερίνα, Σοφία, Άγγελος,Νίκη Βογ.

Περιστατικό Μαρίας-Γιάννη, Νίκου.

 

(Στο επόμενο διάλειμμα, ο Γιάννης και ο Νίκος κλειδώνουν τη Μαρία στην τουαλέτα)

Μαρία: Γιατί μου το κάνετε αυτό; Δε με λυπάστε;

Νίκος και Γιάννης: Γιατί έχει πλάκα που το κάνουμε!! Χα χα χα χα!! Και όχι, δε σε λυπόμαστε.

Μαρία: Και γιατί το κάνετε σε εμένα αυτό;

Γιάννης: Γιατί είσαι αδύναμη!

Νίκος: Και πολύ δειλή.

Μαρία: Δεν είμαι! Βγάλτε με από εδώ, σας παρακαλώ! Βγάλτε με!! Βοήθεια!!!

Νίκος: Αν δεν ήσουν θα τα ΄λεγες σε κάποιον, δειλή!

Γιάννης: Και τώρα άντε γεια, γιατί έχουμε και διάλειμμα.

Μαρία: Κι εγώ τι θα κάνω τώρα;

Νίκος και Γιάννης: Το κορόιδο όπως πάντα! Χα χα χα χα χα!!! Τα λέμε στην επόμενη φάρσα!

 

 

 

 

4η  ΟΜΑΔΑ:

 

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ   ΣΤΗΝ   ΤΑΞΗ  ΜΑΡΙΑ-ΓΙΩΡΓΟΥ

(Η Μαρία και ο Γιώργος είναι στην τάξη την ώρα του διαλείμματος και συζητάνε. Η Μαρία είναι στενοχωρημένη αυτόν τον καιρό και ο Γιώργος τη ρωτάει...)

Γιώργος: Μαρία, τι έχεις;

Μαρία: Τίποτα. Απλώς με πονάει λίγο το κεφάλι μου. Εσύ τι έπαθες; Γιατί είσαι μέσα;

Γιώργος: Δε βλέπεις; Έμεινα μέσα για τί με πονάει το πόδι μου.

Μαρία: Εντάξει.

 

 

 

5η ΟΜΑΔΑ

 

Μιχάλης, Ζώης, Μαρία Μ., Κυριάκος, Μπόρα

ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ ΝΑΚΟΥ-ΓΙΑΝΝΗ,ΝΙΚΟY

Νάκος: Παιδιά εγώ εν είμαι από χώρα σας και γκονεί μου εν έκουν καλή ντουλειά. Μπορείτε να μη μου σκίζετε τα τετράντια μου;

Δασκάλα: Σταματήστε παιδιά. Μην μιλάτε.

Γιάννης: Μισό λεπτό κυρία έχουμε να λύσουμε ένα  θεματάκι.

Νίκος: Συνεχίζουμε. Άσε μας  ρε που θα μας πεις τι να κάνουμε και άμα οι γονείς σου δεν έχουν καλή δουλειά, να πάνε να βρουν. Χσστ! Χαχαχαχα!

Δημήτρης: Σταματήστε. Με ενοχλείτε.

Νίκος: Άσε μας ρε! Θέλουμε να μιλήσουμε και θα μιλήσουμε.

Δημήτρης: Θέλω όμως να μάθω πράγματα από την κυρία μου.

Γιάννης: Ναι ρε, αφού είναι χαζός ο Νάκος και δεν θα μας πει τι να κάνουμε με τίποτα.

Νάκος: Σας παρακαλώ, παιντιά, μη μου σκίζετε τα τετράντια. Δεν έκουμε λεπτά για να πάρουμε  καινούργια.

Γιάννης: Ρε Νίκο, πρέπει να σκεφτούμε να του κάνουμε και τίποτα άλλο, γιατί να του σκίζουμε τα τετράδια μόνο δεν έχει και πολύ πλάκα.

Νίκος: Ναι ρε, για να γελάσουμε και  λίγο. Με τους φίλους του γελάμε πολύ αλλά με αυτόν δεν γελάμε και τόσο.

(Χτυπάει το κουδούνι)

Γιάννης: Πάμε ρε Νίκο για διάλειμμα. Άσε το Νάκο.

Νίκος:Εντάξει ρε. Πάμε.

 

 

 

 

6η ΟΜΑΔΑ

ΜΑΡΙΑ Π. ΓΙΑΝΝΗΣ-ΠΛΑΤΩΝΑΣ!

Διάλογος Γιάννη-Νίκου

 

·         Γιάννης: Τους κανονίσαμε αυτούς τους χαζούς σπασίκλες!

·         Νίκος: Έχεις δίκιο τους δώσαμε να καταλάβουν.

·         Γιάννης: Τι λες να τους κάνουμε αύριο;

·         Νίκος: Αύριο; Άκου τι σκεπτόμουν: Το Γιώργο λέω να τον αποκλείσουμε από την ομάδα ποδοσφαίρου, να τον βρίσουμε και τα συνηθισμένα… ξέρεις τώρα.

·         Γιάννης: Για την Μαρία;

·         Νίκος: Λέω όταν είναι να κατέβει κάτω να την κλειδώσουμε στην τουαλέτα. Για πες εσύ τώρα τι να κάνουμε στον Νάκο;

·         Γιάννης: Εεεεε! Το βρήκα! Την ώρα του μαθήματος θα του μουτζουρώσουμε τα τετράδια και θα του πάρουμε τα μολύβια του.

·         Νίκος: Καλά ρε τα λέμε αύριο. Γεια σου!

·         Γιάννης: Γεια ρε τα λέμε!

 

 

 

 

 

Ολοκληρώνοντας το εργαστήρι, ζητήθηκε από τα παιδιά να απαντήσουν γραπτώς στις παρακάτω ερωτήσεις:

 

Μπαίνοντας στη θέση του άλλου.

Προσπαθήστε να θυμηθείτε μια σκηνή από τη ζωή σας όπου δε συμπεριφερθήκατε σωστά σε κάποιο πρόσωπο.

•Τι του κάνατε;

•Μπείτε στη θέση του και προσπαθήστε να περιγράψετε τα συναισθήματά του εκείνη τη στιγμή.

__________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________

 

Τι θα σκεφτόσουν να του έλεγες τώρα;

__________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________