Δραστηριότητες
(Δράσεις-Ημερίδες-Σεμινάρια-Παρουσιάσεις-Επισκέψεις δημιουργών)

10-4-2014
Τμήμα
Α3
Δράσεις ενάντια στον ρατσισμό και τις φυλετικές διακρίσεις
Υπεύθυνη δασκάλα: Καλλιόπη Βλάχου

 

«Ειρήνη» Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα (Ύπατη αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες) «Το νησί των συναισθημάτων» (Μάνος Χατζιδάκις)

Με αφορμή την 21η Μαρτίου, Διεθνή Ημέρα για την εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων και του Ρατσισμού, ασχοληθήκαμε με τις έννοιες διαφορετικότητα, απόρριψη, αδιαφορία, εγωισμός, ειρήνη, φιλία, εντάσσοντάς τες στο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας που εκπονούμε στην τάξη μας και συνδέοντάς τες διαθεματικά  με τη Γλώσσα (κατανόηση επεξεργασία κειμένου, παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου, σύνδεση με την ενότητα «Καράβια», βλέπε  Φύλλο εργασίας 1α, Φύλλο εργασίας 1β, Φύλλο εργασίας 1γ) και με τη Μελέτη Περιβάλλοντος (Οι ανάγκες του ανθρώπου)

 

Βήματα που ακολουθήσαμε:     

·     Διαβάσαμε τo παραμύθι "Ειρήνη" -Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα (για παιδιά 5-8 ετών).  Το παραμύθι αυτό βρίσκεται στο δικτυακό τόπο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Στη συνέχεια έγινε και προβολή της συγκεκριμένης ταινίας: http://www.youtube.com/watch?v=WQJhuAfVTqo

Διαβάσαμε επίσης "Το νησί των συναισθημάτων", ένα υπέροχο και συγκινητικό παραμύθι που έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις για τα συναισθήματα και για την αξία της αγάπης στο πέρασμα του χρόνου.

 

Στο πρώτο παραμύθι οι  Πετροφάγοι δεν δέχονται στη χώρα τους την Ειρήνη γιατί δεν τρώει πέτρες όπως και αυτοί.  Οι Μεταξωτές ουρές δεν τη θέλουν γιατί δε μοιάζει με αυτές και τα Μουτζουρωμένα κοράκια δεν τη δέχονται γιατί δεν μπορεί να πετάξει όπως και αυτά. Οι χωρικοί βυθισμένοι στη δική τους ευτυχία είναι ανίκανοι να μπουν έστω και για λίγο στη θέση της. Οι Πλούσιοι δεν ξέρουν πόσο πονάει η πείνα ενώ οι Φτωχοί έχουν παραιτηθεί στη δυστυχία τους κόβοντας διόδους επικοινωνίας και επαφής με τους άλλους.

Στο δεύτερο παραμύθι μια άλλη ηρωίδα, η Αγάπη, αναζητά πλοίο να επιβιβαστεί για να σωθεί αφού το νησί όπου κατοικεί βουλιάζει.

 

Η Ειρήνη και η Αγάπη περνώντας μέσα από σκληρές δοκιμασίες καταφέρνουν να βρουν καταφύγιο. Τις σώζουν εκείνοι που ξέρουν την αξία τους.

     

Συγκρίναμε, συσχετίσαμε και διακρίναμε τις ομοιότητες των δύο παραμυθιών. Προβήκαμε στον χαρακτηρισμό των ηρώων αιτιολογώντας τις σκέψεις μας και κατηγοριοποιήσαμε τους ήρωες του παραμυθιού της «Ειρήνης» επιβιβάζοντάς τους στα αντίστοιχα πλοία, του εγωισμού, της αδιαφορίας, της λύπης, της ευχαρίστησης του χρόνου (Φύλλο εργασίας 1γ).

 

Κατασκευάσαμε τα πλοία που μετέφεραν τους ήρωες των παραμυθιών  και φυσικά το πλοίο που μετέφερε την Ειρήνη και την Αγάπη σε ασφαλή προορισμό με καπετάνιο το Χρόνο αφού στο πέρασμα αυτού αναδεικνύεται η τεράστια αξία τους.

 

Πόσο τελικά δύσκολο είναι να αντιληφθούν οι άλλοι ότι έχουμε κοινές ανάγκες και ίδια δικαιώματα;

Πόσο δύσκολο είναι να βγούμε από το δικό μας τρόπο σκέψης και τις δικές μας συνήθειες και να αγκαλιάσουμε το διαφορετικό τρόπο σκέψης, τις διαφορετικές συνήθειες, τη διαφορετική εμφάνιση κάποιου άλλου;

Πόσο  δύσκολο είναι να καταλάβουμε ότι πίσω απ’ αυτή τη διαφορετικότητα υπάρχει η ομοιότητα αναγκών επιθυμιών, δικαιωμάτων που ζητούν ικανοποίηση;

Πάντα ανάμεσά μας υπάρχουν οι «διαφορετικοί» που όμως αναζητούν διόδους επικοινωνίας προκειμένου να ικανοποιήσουν τα «αυτονόητα».

Ας ανοίξουμε και εμείς τους δικούς μας δρόμους επικοινωνίας να μας δουν, να συναντηθούμε και να προσφέρουμε αυτό που χρειάζονται…

Το ότι δε συμβαίνει σε μας δε σημαίνει ότι δεν μπορεί να μας συμβεί κάποτε.