Δραστηριότητες
Τέχνη και σχολείο

22-03-2014
Τμήμα
Α3
Επίσκεψη στο θέατρο
Υπεύθυνη δασκάλα: Καλλιόπη Βλάχου

 

Στις 13 Μαρτίου επισκεφτήκαμε το θέατρο Κάππα και παρακολουθήσαμε την παράσταση «ΛΑΧΑΝΑ ΚΑΙ ΧΑΧΑΝΑ». Επιλέξαμε τη συγκεκριμένη παράσταση γιατί τα παιδιά (Α΄ τάξη) ήταν εξοικειωμένα με τα ακούσματα των τραγουδιών που υπάρχουν και στο ομώνυμο CD, αφού πολλά από αυτά αναφέρονται και στο βιβλίο της Γλώσσας ως δευτερεύοντα κείμενα ανάγνωσης.

Επιλέξαμε επίσης τη συγκεκριμένη παράσταση, στην προσπάθειά μας να εντάξουμε τη μαθησιακή διαδικασία μέσα στην τέχνη (ποίηση, χορός, τραγούδι, κίνηση) μέσω της οποίας οι γνωστικές λειτουργίες  κινητοποιούνται αυτόματα εξαιτίας της συναισθηματικής εμπειρίας που βιώνει το παιδί. Γι' αυτό άλλωστε υπάρχουν και τα ποιηματάκια στο αναγνωστικό των παιδιών στο τέλος κάθε κειμένου. Τα ποιήματα αυτά συμβάλλουν σημαντικά στην κατάκτηση της αναγνωστικής δεξιότητας των παιδιών αφού η ρίμα και το περιεχόμενο των ποιημάτων βοηθά σημαντικά στην επιτυχή ανάγνωση.

Η προσέγγιση των θεμάτων Τέχνης και Τεχνολογίας ήταν ακόμα ένας από τους λόγους που μας έκανε να επιλέξουμε τη συγκεκριμένη παράσταση. Η σύγκρουση ανάμεσα στους δύο κόσμους, Τέχνη και Τεχνολογία, και το πώς η δεύτερη μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βοηθός της πρώτης είναι νομίζω ένα σημείο που κέντρισε το ενδιαφέρον των παιδιών, αφού συνδέεται άμεσα με την καθημερινότητά τους και μπορεί επίσης να αποτελέσει έναυσμα για περισσότερη σκέψη συζήτηση και προβληματισμό.

Ένας από τους στόχους μας ακόμα, ήταν η ομαδική ανασύνθεση και γραπτή παρουσίαση της ιστορίας που παρακολούθησαν τα παιδιά όπως τα ίδια την αντιλήφθηκαν και την επεξεργάστηκαν νοητικά.

Βρισκόμαστε στη χρονική περίοδο όπου τα παιδιά κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην παραγωγή  Γραπτού Λόγου. Ήταν λοιπόν μια πολύ καλή ευκαιρία να αξιοποιήσουμε την παράσταση προκειμένου να τα βοηθήσουμε  σε αυτήν τους την πορεία.

Την επόμενη της παράστασης, στο σχολείο, τα παιδιά χωρίστηκαν σε δυάδες και με τη βοήθεια ερωτήσεων που τους δόθηκαν σε φύλλα εργασίας, η κάθε δυάδα έγραψε και εικονογράφησε ένα μικρό κομμάτι της ιστορίας. Αξίζει να αναφερθεί στο σημείο αυτό ότι η εικονογράφηση βοηθά σημαντικά τα παιδιά να γεφυρώσουν την απόσταση μεταξύ προφορικού και γραπτού λόγου και αποτελεί σημαντικό εργαλείο γραπτής έκφρασης.

Πρώτα λοιπόν εικονογράφησαν και μετά έγραψαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προσοχή αφού η εικόνα αποτελούσε για αυτά ισχυρό κίνητρο παραγωγής γραπτού λόγου.

Επίσης ένας άλλος γνωστικός μας στόχος ήταν τα παιδιά να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τα δομικά στοιχεία του αφηγηματικού λόγου (Αρχή –μέση –τέλος, χώρος χρόνος, ήρωες, χρονική ακολουθία γεγονότων, αρχική κατάσταση, πρόβλημα, επίλυση προβλήματος.)

Για αυτόν τον λόγο άλλωστε οι ερωτήσεις στα φύλλα εργασίας στόχευαν στην ανάδειξη των παραπάνω στοιχείων.

Αφού λοιπόν γράφτηκε και εικονογραφήθηκε το κάθε κομμάτι της ιστορίας, τα συνθέσαμε και φτιάξαμε ένα μικρό βιβλίο της παράστασης. Τα κίνητρά μας ήταν ισχυρά, η όρεξή μας μεγάλη, η φαντασία μας πάντα δημιουργική. Συνεργαζόμενοι λοιπόν, φτιάξαμε το πρώτο μας βιβλιαράκι και σας το παρουσιάζουμε:

 

 Το κείμενο του παραμυθιού το χρησιμοποιήσαμε σε φύλλο εργασίας όταν κάναμε εμπέδωση των δίψηφων φωνηέντων και συμφώνων και των συνδυασμών αυ-ευ.

 

 

Τα παιδιά που δεν παρακολούθησαν την παράσταση, επέλεξαν τα αγαπημένα τους ποιηματάκια και τα εικονογράφησαν. Αρκετά και από τα παιδιά που παρακολούθησαν την παράσταση, αφού ολοκλήρωσαν την εργασία τους, θέλησαν και εκείνα να εικονογραφήσουν τα αγαπημένα τους τραγουδάκια από το βιβλίο της Γλώσσας. Παρακάτω παραθέτουμε τις εργασίες τους: